Well, hello there!

26 Apr

En vecka senare, på rätt sida landet, fortsätter jag (Louise) med bloggen!

Så Milano. Vi hade under hela säsongen talat om att åka iväg till Milano och efter att vi insåg att flygbiljetterna även var billigare därifrån så bestämde vi oss för att det skulle vara det perfekta stället att avsluta vår säsong.

Så istället för att packa in oss och allt vårt bagage till en transferbuss till Geneve så blev det en annan buss åt andra hållet, genom Mont Blanc tunneln och över den italienska gränsen. När vi väl var framme i Milano så insåg vi just hur mycket bagage vi faktiskt hade. En hel säsongs kläder, skidutrustning och en del ”upphittade” fynd hade till slut trängts ner i våra väskor och med hjälp av två otroligt snälla stockholmare dragits bort till busstationen. Men i Milano skulle vi helt plötsligt själva lyckas, inte bara bära vårt bagage utan också åka tunnelbana med det (vilket är något en göteborgare som jag kan tycka är tillräckligt nytt även utan bagage.).

Men vi lyckades. Både åka tunnelbana, hitta ett hostel, och få med allt bagage. Efter att vi hade fått i oss varsin pizza på en liten restaurang ett kvarter bort somnade vi gott i vårt lite nedgångna, halvskabbiga och lite-väl-liknande-en-fängelsecell hostelrum.

På morgonen var vi utvilade och redo för Milano. Vi tog tunnelbanan in till il Duomo och – wow! Il Duomo är för er som inte vet en kyrka mitt i centrala Milano, otroligt vacker och är också omringad av andra vackra byggnader, t.ex. en känd inomhusgalleria fylld med dyra restauranger, caféer och märkesbutiker. Vår budget fick oss att gå igenom gallerian och hitta ett lite billigare café att äta frukost på innan vi fortsatte utforska Milano. Vi gick på konstmuseum, åt gelato, shoppade, drack cappuchino, vandrade runt på Milanos vackra gator och gick in i konstiga antikbutiker. När vi kände oss klara för dagen satte vi oss på en uteservering på il Duomo’s baksida, beställde in en flaska rosé och avnjöt den medans vi satt å kollade på alla roliga människor som passerade på gatan. När solen hade gått ner åkte vi tillbaka till hostelet, frächade upp oss, bytte om och tog oss in till centrum igen. Efter middag, vin och grappa var vi redo för en ordentlig utekväll – Milano style!

Och vilken utekväll det var! Dock följdes den av en mindre trevlig bakfylla som gjorde vår andra dag i Milano snäppet mindre effektiv än den första. Men vi lyckades ta oss in i il Duomo, något som inte hade gått dagen innan då vi hade shorts på oss, och vi hittade även till slut den berömda operan il Scala även fast vi insåg att det själva byggnaden i sig inte var särskilt imponerande. Efter en del skräpmat och ett evigt letande efter en matbutik så hade även den andra dagen i Milano tagit slut och vi begav oss hem till hostelet för att för en sista gång packa ihop våra väskor.

Innan vi gick och la oss satt vi och tittade igenom alla filmer vi har spelat in denna säsongen. Bloopers ifrån housetouren, skidfilmer ifrån puderdagar och tillräckligt mycket flum för att få oss att totalt bryta ihop av skratt.

Det enda som är kvar av historien är flygresan hem och hur rolig är den? Jo, lite roligt var det kanske när Theresa lyckades packa in 10 kg övervikt in i hennes snowboardbag och handbagage, ”bara en snowboard här i!”. Så nu är väll historien slut, 100 days of snow, eller 112 blev det väl till slut. Trots att vi har sagt hej då till Chamonix är det inte riktigt dags att säga hej då till bloggen än, både bilder och filmer kommer droppa in inom en snar framtid! Så stay tuned…

Ett svar to “Well, hello there!”

1. Irén maj 2, 2013 den 11:06 #

We are staying tuned and looking forward to films and other bloggnotes